Чинчилата си счупи крак (историята)


Тази публикация не е никак новогодишна, съвсем непразнична и изобщо тотално не навреме … или поне така изглежда. Искам обаче тази история да си остане в старата година, да остане зад нас и да я забравяме.

Този път пиша не заради хората, които се отбиват тук от време на време и на които безкрайно благодаря за това. Този път пиша заради всички онези хора, които като мен с ужас ще търсят информация в нета и които не знаят как да постъпят. Искам да разкажа нашата история, защото именно от такава история имах аз самата нужда навремето, когато дори идея си нямах през какво предстои да мина.

Счупването

Макар да ви изглежда невероятно, чинчилите се справят страхотно с ежедневните си дивотии и на три крака, затова може да не забележите счупването веднага. Аз самата, връщайки лентата назад определно смятам, че съм се забавила с минимум 36 часа.

Забелязах, че нещо не е наред, когато се събудих в три часа през нощта от прекалената и нетипична тишина. Намерих животното на дъното на клетката, свито до паницата с храната. Дежа-вю, по същия начин седмици по-рано открих така Хари. Затова и първото, което направих беше да вдигна Маги на по-висок етаж. Тя изобщо не се противопостави, което за всички хора гледащи чинчили е знак, че нещо не е наред. Огледах я внимателно и тогава видях – крачето висеше, безжизнено между решетките. Ще ви спестя паническия ужас от момента. Тогава Маги още нямаше три месеца.

Второто, което направих, беше да я сложа до храната и да затърся информация в нета, като постоянно връщах лентата назад, за да си спомня кога може да се е случило. Спомних си, че по-рано вечерта я видях да се къпе в нетипична поза. Не се въртеше а по-скоро полягваше първо на една страна, а после на друга. Също така, предната вечер бях забелязала, че спи в някаква неестествена поза с дупето нагоре. Така че, ако забележите подобни симптоми, проерявайте крачето. Моят личен съет е да не се опитвате да го шинирате, тъй като костите са малки и трябва да се пипат от специалист. Най-адекатната първа помощ в този момент е да ограничите максимално движенията на животното, преди да го заведете на лекар(което също тряба да стане по най-бързия начин). Най-вече ограничете възможността на животното да се катери и скача, за да не се нарани повече, вече засегнатото краче.

Със сигурност, най-важното за мен през нощта беше, че живинката се хранеше. Това е ключово важно, тъй като гризачите бързо отпадат ако спрат да ядат. Затърсих денонощна клиника, намерих, звъннах 7ч – просто вече беше минало толкова много време. Оттам ми казаха да я заведа, че това се случва, че са се сблъсквали с такива случаи, че се оперират и се оправят. Доста ме успокоиха, но все пак аз бях загубила една чинчила преди три седмици и някак мисълта, че мога да изгубя и тази не ме напускаше.

Операцията

И така, обадиха ми се от клиниката с доста въпроси и разяснения. Вариантите за моето чинчилче бяха два – операция за поставяне на пирони с външен фиксаж или ампутация. Тъй като крачето не показваше никакви признаци на инервация, ме предупредиха, че въпреки операцията крачето може да не се възстанови. Е, за мен нямаше колебание, сложихме пироните. Доколкото разбрах има и други варианти за фиксиране и шиниране, но моето бебе беше прекалено малко, за да се нанесе крачето й в най-малките шини. Ето така изглеждаше крачето тук

Случва се чинчилите да не се възстаноят напълно след счупване, просто костите им не винаги зарастват, не винаги могат да се наместят. Понякога ампутацията наистина остава единствен изход. Пак доколкото разбрах, ако фрактурата е открита, то директно се пристъпва към ампутация. Нека това не притеснява никой, от опит казвам – чинчилите са абсолютно пълноценни и на три крака.

Лечението

Лечението има три основни фази, поне в нашия случай – ежедневни грижи по почистване на пироните и даване на лекарста; наблюдение на поведението на животното; редовни контролни прегледи.

Когато ми върнаха Маги и ми показаха с какви мини пирони и гадни рани трябва да се оправям, за първи път в живота ми ми прилоша. А аз не се плаша лесно от манипулации и гадости. Всеки ден трябваше внимателно да почиствам пироните и да ги мажа с йодасепт, за да не се инфектират и да ги превързвам. Това е най-трудната задача, защото за нея трябат три ръце, а аз не можех да си осигуря трета. Ако опрете до този момент, задължително помолете лекаря да ви покаже как се държи животинката и да ви види, че се справяте, щото наистина е голяма борба. Най-лесното обездвижване на животното се постига като се хване под брадата и на гръбчето за таза. Знам че звучи странно и е така, особено като иде реч за 250 гр живо тегло, както беше при нас. Това трябва да се види, не може да се обясни. Отделно се дават лекарства по схема. В нашия случай антибиотика се даваше на обяд, та се налагаше да прекосявам града 20 дни без изключение, та тамън ми отиваше обедната почивка на кино, понякога и повече. Полека лека го изместихме де, ама си трябва много последователност в тая работа.

Наблюдението е много важно. Трябва жиотното да се следи дали яде достатъчно, което се отразява на изпражненията. Станат ли по-къси или по-тънки, значи храната не стига. Така стана при нас, като обяснението е болката, въпреки ежедневните обезболяващи. Слава богу спасихме положението със стафиди (не повече от две на ден)и купуването на различни храни. Най-накрая уцелихме едни гранули дето хванаха декиш, но пък спря да яде сено, а сеното е важно в такива моменти.

Другото, да което трябва да се следи е животното да не се нарани. Наша Маги си живееше първоначално в нейна клетка, като махнахме стълбичките. Първо се научи да се катери на най-ниския етаж и аз му сложих картон, за да е плътен. Тогава забелязах, че при качване тя си закача най-горния пирон за етажчето и заклещва крачето. Следователно направих картонена пързалка. Получи ни се, ама за кратко. Една нощ Маги се научи да се катери на три крака по стената на клетката и така да се хваща за долната част на втория етаж и да скача оттам. Веднага по горните два пирона, чиито рани бяха почти зараснали се пояиха тежки кръонасядания. Върнахме се в клиниката по спешност, снимаха крачето, беше добре и ни дадоха клетка за заек – равна и голяма. И досега Маги е в нея, и досега я мрази.

Чинчилите имат нужда да се катерят и крият, а в равна клетка това не става уви. Маги се депресира, сви се в един ъгъл, спря да се движи и спря да яде. Принципно това е лош знак и означава, че може би много я боли и се мъчи. За да разберем каква е причината сложихме едно кашонче в клетката. Ами депресирана беше, защото кашончето веднага провокира реакции. Тя започна да се катери, да се крие и да се връща към нормален ритъм.

Важно е да се следи и състоянието на самото краче. В нашия случай това беше ключово. Времето минаваше, а крачето все се влачеше и нямаше инервация. Освен това силно отече на стъпалото. Отново лош знак. Започнахме ежедневни масажи и топли компреси на приницпа на Мечо Пух – колкото повече, толкова повече. В такива случаи трябва да се следят две неща – чинчилчето да не си гризе стъпалото и стъпалото да не е по-студено от другото. Ако забележите един от двата симптома е важно веднага да сигнализирате на доктора.

И още много има, но не мога да напиша всичко, но сякаш това е основното. И така с много инат, грижа, лекарства, масажи, внимателни превръзки, рентгенови снимки и още много много, днес крачето е по-добре (е два пръста още нямат чувствителност и вероятно няма да имат). Маги вилнее на 4 крака и толкова свикнахме и аз и тя с пироните и външния фиксаж, че изобщо не ни пречи. В първите дни на новата година ни предстои премахване на фиксажа и набавянето на нова клетка.

Малко дълго стана. Дано не са много хората, които ще имат нужда да четат точно тази статия. Но, ако сте стигнали до тези редове искам да кажа едно. Не е важно колко крака има животното, важно е да бъде обичано, защото то го усеща. Важно е да е живо и да ви радва. Грижите са много, но си струват🙂 А тя, диването, в момента стои в клетката до мен, нещастна, че я прибрахме от разходка и се опитва да изгризе пластмасата .. ами бебе, какво да го правиш🙂

 

Posted on 31/12/2011, in Домашни любимци and tagged , , . Bookmark the permalink. 12 коментара.

  1. Радостина

    Здравейте за съжаление онзи ден и аз попаднах в тази ужасна ситуация.Нашият щурчо си заклещи крачето при една от разходките и го счупи ужасно,напровихме снимка и му сложиха противовъзпалителна инжекция.Казаха ми ,че не може да се шинира или обездвижи крачето по някакъв начин -единственият вариант е като вашия операция и пирони.За съжаление цената която ми казаха като ориентировъчна за цялата тази манипулация е много висока за мен и нямам възможност да му я направя.Говорихме с ветеринаря за някякво алтернативно лечение и начин да се помогне на Майки и единственото което той каза е ,че освен операция няма друг добър вариант и в случая щом не мога да я направя е най-добре да оставим крачето да зарастне само.изписа ни калцйй мултивитамини и едни хомеопатични лекарства и ме увери,че крачето ще зарастне без проблем,макар и по трудно.Моля ви като човек който се е сблъсквал с тази ситуация да ми дадете съвет според вас може ли да зарастне коста му и крачето да се оправи?Благодаря предваритено всякаква информация или съвет ще ми бъде от полза.

  2. илияна тотева

    здравейте,не съм регистрирана тук,но попаднах само на тази статия която поне малко да доближава моята история…без да изпадам в много подробности,защото и без това ми е адски тъжно да пиша и това,чинчилата ми си счупи крачето,само че при нас травмата е открита и се наложи да му…..не искам дори да изписвам гадната дума….плаче ми се от болка.сега вече е при нас ,мъчи се да свикне с новото си положение,исках да ви попитам,защото видях че е минало време от вашите случки,как се справят вашите любимци,има ли надежда в която да вярвам че ще може и така да живее,благодаря предварително!

    • Здравейте Илияна, отговорих ви на мейл, но и тук искам да ви уверя, че всичко ще е наред с чинчилката ви и ще се възстанови напълно.

  3. Здравей.Не знам от кога е тази статия сега я намерих.И аз имам чинчила и почти да си счупи крайник .. добре е че и тримата от семейството ни го наблюдаваме постоянно.Знам че съм едва на 11 но спокойно.Не се тревожи заведи го на лекар и всичко ще се оправи.Извинявай ако е женска .. тя…

  4. Здравейте. Имам чинчилка Еди на 5 месеца с счупено краче. Умолявам ви да ми помогнете като ме насочите към клиника,независимо в кой град се намира. В Плевен отказаха операцията, защото „на този плъх може да не е успешна“. Грижете се добре за вашите любимци, те са страхотни животинчета. Благодаря ви предварително!

  5. Благодаря Ви!🙂

  6. Ивайло

    Здравейте, вчера и ние претърпяхме инцидент със счупване на предна лапичка. При нас счупването беше открито и видимо.Първата клиника в която попаднахме ни предлагаха само и единствено ампутация. С повече търсене и упорство попаднахме на Д-р Златинов от Централна Ветеринарана Клиника. Приеха ми бързо, поставиха ни обезболяващи и направиха рентген. За ампутация не ставаше и дума. Преминахме операция, в която поставиха малки пирончета, успешно и сега вече сме вкъщи. Предстоят ни много грижи и контролни прегледи, но надежда за нас има. Пиша този коментар, с изключителна благодарност към екипа на болнициата и като съвет към всички къде ще ви приемат и обгрижат подобаващо, недай си Боже ви се наложи.

  7. Здравейте днес когато извадих моята чинчила я ударих и сега куца но незнам дали е с счупено краче!Всякакъв съвет ще ми е от полза казвайте какво да правя все още не е заведена на ветеринар защото незнам дали и е счупен кракът а тя има малка чинчилка!ПОМОЩ МОЛЯ ВИ

    • Ако крачето се влачи или е отпуснато – веднага на лекар! Ако чинчилката не яде достатъчно – веднага на лекар, спират да ядат ако ги боли. Счупеното краче боли много. Ако е вяла също веднага на лекар. Ако само куцука – наблюдавайте гореописаните неща. Успех и дано не е счупено.

  1. Pingback: Чинчила – счупване на крак

Вашият коментар

