Цветница


Днес е Цветница или още известна като Връбница! Честит празник на всички именници, да са живи и здрави и да си носят имената с гордост!

Цветница е последната неделя преди Великден и в моя свят е много голям и любим празник. На този ден Църквата празнува влизането на Исус Христос в Йерусалим като възкресител (все пак вчера беше Лазаровден) и спасител. Жителите на града го посрещат с лаврови и маслинови клонки и с думите „Осанна“ или Благословеният.

На Цветница се ходи задължително на църква и се донася вкъщи върбова клонка. На децата се правят венци от цветя и върби, а венец от върба се окача на прага на къщата, за да гони злите сили. Много често у нас, а и не само, венецът от върбови клонки стои на входната врата до другата Цветница – то така и трябва де. Майка ми вече смени нашия, къщата постепенно започва да се пълни с цветя и красота. Все пак си имаме именничка!

Да ви призная в последните години забелязвам, че на този ден все повече хора започват да посещават храмовете и това много ме радва, въпреки че чакам на все по-дълги опашки.

На този ден момичетата, които са лазарували, изпълняват обичая Кумичене. Момичетата се събират на реката и хърлят направени от цветя и върбови клонки венци. Момичето, чиито венец стигне най-далеч се избира за „кумица“ или водачка на лазарките за следващата година.

И понеже празникът е много голям, днес на трапезата освен постни ястия е разрешено да има риба и вино! У нас ще е лаврак.

Днес имен ден празнуват всички хора с имена на цветя и растения изобщо. И, за да разберете мащабите на празника за мен, ще ви изброя колко именници имам така в най-близкото обкръжение:

Дъщеря ми – Калина
Баба ми – Лилия (другата ми баба, Бог да я прости, беше Цветанка)
Едни от най-добрите ми приятелки – Роси, Вили, Лили и другата Лили и Маргото
Колежките ми – Рали, Цвети и Роси
Кака Рали от танците на детето, и Рали и Ивето, пак от ансамбъла; виж за Калин не знам, там да каже леля Валя Портокаля…
И седем деца от класа на детето …
и поне още толкова народ, за който сега не се сещам

Затова, честит празник на всички! Аз отивам на църква😉

Posted on 08/04/2012, in Традиции and tagged , , , . Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

