Петровденски усмвки


Днес е 29 юни, денят посветен на двама светии, денят, в който приключват Петровските пости – денят на Св. Св. Петър и Павел. Голям празник… особено за мен🙂 Днес имен ден имат Петър, Петя, Петра, Камен, Кремена, Павел, Павлина. А пък Калина има рожден ден😉

Да, днес е Петровден. Това е един от големите летни празници, който се пада в началото или средата на най-усилното за селскостопанската дейност време – жътвата. Именно затова и не очаквайте сериозна обредност. В миналото по това време на годината се е работело много, бързало се е да се събере реколтата. На всичкото отгоре цялата тая задача, се е извършвала в големите жеги, които са ни нападнали и сега. Та с две думи, тоз празник е много добре дошъл, за глътка въздух и поводи за радост.

Сутрин рано жените носели в църквата за освещаване колачета и ябълки петровки, които после се раздавали за здраве. Давал се курбан, за да се пазят нивите от пожари – колело се младо петле. На някои места се прави и т.нар. „бял мъж“ – нещо като печене/пържено сирене с брашно и масло (аз лично не съм яла, но имам рецепти и нас … трябва да взема да го пробвам), а пък ако не е много жега може да се добави и баница. В много села е имало и има общоселски събори, особено ако селската църква е „Св. СВ. Петър и Павел“.

Е, специално тази година, празникът се пада в петък, а когато е сряда или петък следва трапезата да е постна, та се яде по изключение риба. Същото нещо ще се случи и на Голяма Богородица, ама за нея като му дойде времето. Но, както казах, за мен денят е много специален и аз спазвам задължително правилото и готвя нещо с пиле или ако не готвя, то задължително черпя с нещо пилешко. Е, малко не съм в канон, но пък съм си в моята си традиция😉

На Петровден се работи само до обяд. После се празнува🙂

И аз празнувам, но не защото имам именник във вкъщи. Аз празнувам друго – на този ден преди 12 години взех, че станах майка🙂Да ми е живо и здраво голямото момиче

Весел празник и на вас🙂 и честито на именниците, рожденниците и техните близки😉

Posted on 29/06/2012, in Традиции and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 3 коментара.

  1. Да ти е живо и здраво момичето, наистина. Прекрасна е, а и ти си прекрасна🙂

  1. Pingback: Как не станах хаджия :) « Жълтурчето

Вашият коментар

