Е, това вече е прекалено господа управляващи


Принципно не искам да си развалям позитивния блог с разни грозни неща и истории. Обаче пък пуста гражданска съвест, стиска ли стиска, ама не мож все да мълчи. Отдавна мисля да отпочна една рубрика „позиция“ и ето, че тази вечер чашата преля.

Влязох по навик и да видя новините и попаднах на тази прекрасна новост сътворена от любимия ни Парламент. Ако реша да си закупя автомобил или апартамент ще трябва да представя бележка от НАП за платени здравни осигуровки. Моляяяяяя! Я, пак! Какво общо има едното с другото бе хора?

За протокола – имам една движима и нула недвимижими собствености. Работя по трудов договор и съм социално и здравно осигурена, с две думи – какво ми пука, покривам изискванията. Да бе да! Как да не ми пука! За да си купя дом трябва да си платя здравните осигуровки – защо? На какво основание? На основание държавата да събере повече пари?

Да, здравната система страда. Да осигуровки трябва да се плащат. Но, това ли е работещия механизъм? За мен не е! Здравеопазването е здравеопазване, а частната собственост – частна собственост. Къде е връзката? Ами ако имам стара неплатена вноска – примерно една от преди 10 години? Тогава какво, не мога да си купя апартамент ли? Защо? Кой регламентира давност? Ако идвам от чужбина, но съм български гражданин – кой регламентира правата ми да дам парите си в тази страна вместо в някоя друга?

Или може би така държавата ще събере неплатените осигуровки от безимотните в гетата? Алоуууууу, по кой начин!!!!! Господа управляващи, я си помислете за кого и срещу какво правите този закон. Нали ако имам пари да си купя имот, ще имам достатъчно и за здравни вноски. Или най-малкото, за да ми отпуснат ипотечен кредит ще са ме проучили до девето коляно. Нали ако нямам сигурни приходи заемът няма да ме огрее на йота.

Уважаеми г-да управляващи, не мислете как да обвързвате осигуровките с личните разходи на гражданите – те се обвързват с приходите. В приходите търсете адекватния работещ механизъм. Или защо не обвържете здравните осигуровки със социалните помощи – нямаш платени осигуровки – няма майчинство, няма подпомагане за отопление и т.н. Това съвсем като пример (за да не подхващам темата как аз дето работя и внасям в хазната нямам право на детски – сигурно, щото детето ми е по-малко заслужило от другите ли що ли, ама айде това е друга тема).

За мен подобен закон е нарушаване на гражданските ми права и не съм готова да го загърбя току-така. Като граждани на тая държава ние имаме и права господа управляващи, а не само задължения. Права, които са ни изконно гарантирани от един важен държавен документ, нарича се Конституция на Република България. И понеже аз съм историк и съм го чела, без да задълбавам, ще копна две неща, чието тълкувание ще оставя на вас:

Глава първа

ОСНОВНИ НАЧАЛА

Чл. 17. (1) Правото на собственост и на наследяване се гарантира и защитава от закона.

(2) Собствеността е частна и публична.

(3) Частната собственост е неприкосновена.

(4) Режимът на обектите на държавната и общинската собственост се определя със закон.

(5) Принудително отчуждаване на собственост за държавни и общински нужди може да става само въз основа на закон при условие, че тези нужди не могат да бъдат задоволени по друг начин и след предварително и равностойно обезщетение.

Глава втора

ОСНОВИ ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ГРАЖДАНИТЕ

Чл. 32. (1) Личният живот на гражданите е неприкосновен. Всеки има право на защита срещу незаконна намеса в личния и семейния му живот и срещу посегателство върху неговата чест, достойнство и добро име.

/Източник/

Аз като гражданин на тази държава изпълнявам своите задължения. На какво основание някой ще нарушава правата ми? Не съм юрист, но съм един средно интелигентен българин и някак имам и правото да мисля и да имам мнение.

Очаквам и вашите мнения по темата. Крайно време е всеки нормален гражданин да има мнение и на мен ми омръзна да мълча.

PS. Да се знае – не политиканствам, аполитична съм. Да се знае – един от най-позитивните хора съм и не хейтвам. Пак да се знае – вярвам в това, че когато човек е против нещо, за да е градивен трябва да предложи решение. Е, за мен ако се търси повече събираемост, то нека решението се търси в социалната и здравна системи, а не да се ограничават гражданските свободи.

Posted on 10/07/2012, in Разни and tagged . Bookmark the permalink. 16 коментара.

  1. Аз съм меко казано възмутена от закона, макар че сигурно ще бъда обвинена в пристрастие, защото имам все още в близко минало 7 месеца неплатени здравни осигуровки. Осигуровките ми са неплатени от липса на средства, не защото видите ли, съм решила да ощетя държавата за свое удоволствие или защото искам да живея на гърба на редовните данъкоплатци. Силно се съмнявам, че и някой друг със неплатени здравни осигуровки не си плаща от нещо друго, освен от липсва на средства. Силно се съмнявам, че на някой му е приятно, да се стиска и да не ходи на лекар, когато му се налага, защото няма нито 30 лева излишни за частен преглед, нито да речем още 100 лева да си плати невнесените вноски, така че прегледа да му струва само 3 лева. Неосигурилите се здравно са достатъчно ощетени откъм лекарска грижа(не казвам, че държавата ги е ощетила, въпрос на може би на късмет), но защо пък да не им се отнеме и някое друго право, което може в даден момент да единствения начин, по който да си набавят средства, с които да си платят здравните осигуровки?

    • Rois благодаря ти за коментара. Аз също имам някакви неплатени месеци от 2002 г. веднага след завършване на университета, които не съм платила по ред причини, дори и нефинансови. И тук идва въпросът за давността, която би следвало да е 5 години назад, както е за всякакви финансови задължения … ама това кой го регламентира?

      Абсурдно е, ама толкова абсурдно, че акъла не ми го побира. И това го казва човек, който всъщност нито е тръгнал да купува и продава, нито да НЕ си плаща здравните вноски🙂

      • На мен също на дневен ред не ми е нито купуване, нито продаване на движима или недвижима собственост, на свое име нямам нищо, за да продам, за закупуване логично нямам средства, ако имах, първо бих си платила именно здравните вноски. Но за мен това е тотално потъпкване на човешки права, опитвам се и аз, но не мога да видя какво общо има частната собственост със здравните вноски, любопитна съм дали има подобни закони в други държави и дали накрая ще стигнем и до първоначалната идея на здравната министърка – на хора без платени здравни осигуровки да не им се издават документи за самоличност.
        Иначе те аплодирам за статията и за споделеното мнение, за съжаление малко хора в България дръзват да изявят някъде своята гражданска позиция(упреквам и себе си, че рядко го правя).

  2. Бравос!!! Горещо ти благодаря за силната аргументация по тази тъй наболяла тематика!😛

    • Тя е толкова наболяла, че ако седна да нищя, един блог място няма да ми стигне. Ама трябва да се говори за тези неща, а не да ги подминаваме с мисълта, че и това ще мине или че не ни засяга, или куп други оправдания за затваряне на очите пред безобразия.

  3. Такива хора като теб не могат да бъдат аполитични! А и не бива!!!

    • За жалост такива хора като мен, с ясни политически възгледи, които не се покриват от нито една политическа партия, са страшно много. За всички нас политика е мръсна дума и предпочитаме да не асоциираме живота си с нея. Няма да ти казвам каквад рама е като дойдат избори, направо се раздирам от мъка, че трябва да се гласува … и гласувам … защото това е мое право, което искам да си упражня … пък то – няма за кого. Голяма драма е, да знаеш.

      Но, да имаш гражданска позиция е нещо съвсем различно. А аз имам гражданска позиция по много теми и си мисля, че отвреме навреме няма нищо лошо до я споделям. Блога не е анонимен и заставам зад думите си с това, което съм. Надявам се единствено това да не наруши симпатичния, забавен и оптимистичен дух на това място, тъй като то до голяма степен отразява моята същност, която е именно усмихната, забавна и оптимистична.

  4. Искаш ли или не искаш да промениш света?! Всичко, което ни заобикаля е политика!!!

  5. Поредният пътен знак към някоя от петте граници. Стягаме багажа и дим да ни няма. От това държава няма да стане, то се е видяло. Абсолютна гавра с народа е този закон. От какъв зор мен някой ще ме задължава по този начин да плащам здравни осигуровки? Както пита и авторката – КАКВО ОБЩО ИМАТ ОСИГУРОВКИТЕ С ЧАСТНАТА СОБСТВЕНОСТ? Да не говорим, че е абсолютно нарушение на правата ми като свободен човек, да ме задължават да плащам за нещо, което не ползвам, а всички знаем, че не е ясно къде отиват тези вноски. Нямам желание да пълня джоба на някой затлъстял политик, понеже един път в годината може да ми се наложи да отскоча до личния лекар. Искам когато ми се наложи да отида на лекар, накрая да ми се връчи една сметка и аз да знам колко, на кого и за какво плащам. Да плащам тогава, когато ми се налага. Как тези, дето са се изтъпанчили там в тоя парламент не вдяват, че решението не е да изтискват душата и джоба на българина до последно, измисляйки всякакви нелогични и глупави закончета и поскъпвайки тока заради недочетени договори и правописни грешки…

    • Не мисля, че бягството е решение. По-скоро е важно да има силен граждански натиск и адекватна опозиция. И по двете обаче има много какво да се работи, уви!

  6. Аз също не мога да разбера каква е връзката между покупката на движим или недвижим имот и здравните вноски?!? Може би ако управляващите направят някакво усилие да си съберат здравните вноски от социално слабите цигани, които ние издържаме, ще си решат всички проблеми! Не може ние да си плащаме всички данъци, осигуровки, здравни вноски и т.н., а циганите да не плащат нищо, за тях всичко да е безплатно, защото са социално слаби, децата им да получават детски, а нашите – не, да не си плащат тока, парното, водата и .н. и това да няма никакви последствия за тях, да решат, че градинката пред блока им харесва и да си сложат колиба от картон и дърва там и ако някой реши да ги изгони, защото това не е тяхна собственост, те веднага да скачат, че са им нарушени човешките права..
    А за нас не само човешки, а никакви права няма….
    А дали пък този закон ще засегне по някакъв начин мнозинството от роми в нашата страна? Дали те си купуват движима или недвижима собственост?

    • Лиле, аз не разделям хората на етнически групи. В случая обаче е важно да се замислим кого ще засегне този закон – онези, които така или иначе се осигуряват или онези, които така или иначе няма да си внесат вноските🙂

      За мен това е пореден опит да се увеличава събираемост по нелогичен начин, който няма да сработи. Гледам, че доста хора са против, което ме радва и в крайна сметка се надявам тази безумица да отпадне.

  7. tutankhamon661

    Да, определено трябва голяма фантазия за да вържеш новата кола със здравните осигуровки. Напълно си права.

  8. Давност има, бре🙂 Нещо от сорта на… ако имаш до 3 неплатени месеца, след Х години ти се опрощават. Х е една или две, не си спомням. С което съвсем не искам да кажа, че ми харесва държавата да ми налага един вид втори данък върху закупуването на жилище. Не стига, че ще му плащам всяка година данъци, не стига, че плащам при закупуването, айде да ми вземе малко и НОИ.
    В резултат на тая простотия, сега хората ще си записват новите жилища и коли на името на децата (щото нали студенти до 26 години се водят деца). И пак нищо няма да се промени.

Вашият коментар

