Бъдни вечер


Ами да, едва ли има някой, който не знае какъв празник е днес, 24 декември. Днес е Бъдни вечер.

То си е малко страннто, хем е празник, хем не съвсем. Малко е като Велика събота преди Великден. Е да, днешния празник е натоварен с много обредност, много символика и на днешно време носи много повече празничност, но реално истинския празник е утре, т.е. Коледа. Никога няма да забравя как с един преподавател коментирхме тези празници и той ни каза, че навремето хората не са празнували, а са си казвали „как ще празнувам, когато Богородичка по това време се е мъчила“. Те са се събирали тихо на трапезата, цялото семейство, хапвали са, говорели са си, очаквали са Рождеството, но не е имало песни и танци на народите, подаръци и т.н.

Всички знаем, че в съвремието не е точно така. Бъдни вечер си е празник, макар и семеен. Да, наистина хората спазват традицията на постната трапеза, събират се, веселят се. Знам че всеки дом си има традиция и си я спазва, затова ще ви разкажа за нашата си традиция, заради която съм малко в разрез с каноничното постене. Мммм да, всъщност за постещите е важно да знаят, че утре сутрин (т.е. на Коледа) се ходи на празнична литургия, взема се причастие и едва тогава може да се блажи или казано по иначе, да се ядат животински храни.

У нас обаче това няма как да стане. Ние имаме навика да се събираме с моите родители, сестра ми, зет ми и децата. Винаги следим трапезата освен постна, да бъде и с нечетен брой ястия, както е по традиция. Майка ми задължително прави содена питка с паричка (само паричка и нищо друго). Също така непременно има боб, ошаф, сърми, чушки, нещо сладко и много калорично – тиквеник, щрудел или предимно и двете, че детето не яде тиква, плодове и орехи.

Като се съберем баща ми задължително прави греяна ракия, колкото за обичая. Сядаме и първото нещо, след като си кажем наздраве с ракията, е да нарежем питката на толкова парчета, колкото сме ние плюс едно за къщата. Въртим питката, някой казва стоп и всеки си взима парчето срещу него, като първо отделяме това за дома. Естествено започва търсенето на парата, ама да ви кажа в целия ми съзнателен живот никога не се е падала на мен. Ние със сестра ми обожаваме бъднивечерната питка и я омитаме за отрицателно време с мед. После се започва едно ядене или по-скоро дълго мезене и бърборене. Някъде по средата на вечерта започва раздаването на подаръци. От няколко години насам започнахме да превръщаме това раздаване в доста протяжна процедура най-вече заради децата. Преди искахме да занимаваме дъщеря ми и й давахме по един подарък. Тя го отваряше и обикновено подаряващия казваше за кого е. Ако е дреха получателя задължително отива в другата стая да я пробва и да дефилира. (Това между другото също е в разрез с традиционното празнуване, тъй като според него не се става от масата :)) Вече е време племенника ми да изземе тази функция, ще го видим довечера.

Към 11ч пускаме БНТ и гледаме празничната литургия. И в 12ч идва време за най-голямото нарушаване на традицията. Навремето баща ми молеше майка ми за малко месо, сега пък аз. Та стане ли полунощ и си кажем Честито Рожденство Христово, на котлона се слага свинско с праз, което майка ми прави по един и същи начин, а ние с кеф го омитаме, нищо че вече сме преяли, а често сме си хапнали и десерт. И да, тази година отново ще е така. А аз заради дългото постене ще си ида на църква следобед, за да си направя свой си ритуал … в крайна сметка е важно какво ти е в душата, а некакво е в канона. А моята душа твърдо ще си заблажи нощес🙂

И ние, както предполагам повечето хора, не прибираме масата на Бъдни вечер. Храната остава за домашните духове и караконджули, които идват докато ние спим. Е, за разлика от старите хора, които са слагали Бъдник в огнището, който да топли и свети до сутринта, ние си гасим свещите. Бъдникът е голямо парче дърво, което се слага в огъня и трябва да гори цяла нощ, за да е успешна следващата година.

Ами накратко, това е за днес!

И малко обща информация:
– ястията на масата трябва да са нечетен брой – 7, 9 или 11
– днес се работи всякаква домакинска работа за последно, понеже следващите три дни ще се отдаваме на мързел и празнуване
– днес имен ден имат Евгени и Евгения.

А аз ви пожелавам прекрасна вечер, изпълнена с позитивни емоции … и изчезвам на работа🙂

PS. И тази година се наврях в Коледната пазарска истерия … не я разбирам, ужас, ужас

Posted on 24/12/2012, in Традиции and tagged , . Bookmark the permalink. има 1 коментар.

  1. Аз пък мислех, че и на 24ти не се работи кърска работа. Готвене и чистене не се брои🙂

    И понеже ми намалява бройката хора, които празнуват рождеството, а не Коледа, да ти честитя още веднъж🙂 Честито Рождество!

Вашият коментар

