Не взимам участие, защото …


Днес, повлияна от поста на Алия, новината за предстояща родителска среща и лекциите Foundations of Teaching for Learning (не ме питайте защо уча това, нямам адекватен отговор), реших да ви разкажа за пасивността и нейните наистина уважителни причини. Винаги съм смятала, че толерантността ще оправи доста проблеми на това общество, но именно тя и най-много ни липсва.

През ноември бях на поредната родителска среща, и както обикновено, бях подготвена да чуя как детето ми говори в час, как не внимава и куп неща, дето си ги знаем и двете. Зарадвах се да чуя хвалби по български и математика. Поспорих доста сериозно с госпожата по английски (споря, но не се карам – въпрос на имидж🙂 ). Приех аргументираните критики. Абе с две думи – нищо ново. Докато не дойде госпожата по биология.

Започна един поименен отчет пред всички как се справя всяко едно дете. И така с отправен към мен поглед трябваше с гордост да заявя родителството си връз дете с оценка 4. В отговор ми бе казано, че дъщеря ми може още, че е доста пасивна и не взима участие в часовете. Ще кажете ок, какво толкова. Да де и в този момент дойде изказването „аз я виждам, че не знае и затова не я закачам“. Аз естествено, щото съм от активните хора, не си замълчах и попитах „а вие откъде знаете, че тя не знае?“. Въпросът ми срещна видимо изумление – първо, защото изобщо си позволих да го задам и второ, защото изискваше адекватен аргументиран отговор, който, без проверка на знаянията, не може да бъде даден. Е, получих следното „ами щом мълчи тихо, значи не знае.“ В отговор аз обясних, че моето дете по принцип не взима участие и при цялото ми уважение към предмета на госпожата, моето дете не взима участие, не защото не знае, а защото темата не го вълнува. Факт – така е. Факт – за Калина нещата, които не са важни, са второстепенни и тя не вижда смисъл да се напъва и да е активна в тях. И тук не става въпрос само за училище, а за неин житейски избор, за нейния начин да въприема и категоризира света около себе си.

Аз не бих я съдила за това. А вие? Аз не бих категоризирала така, без да познавам дете, което виждам два пъти в седмицата от два месеца насам. А вие?

Гордея се с дъщеря си, че е малко серт характер. Да, бих искала да взима повече участие в клас, но тя осъзнато не желае това. Ами, решението си е нейно. Да, съгласих се с учителката, че тяхната задача е, не само да преподадат материала си, но и да научат децата да бъдат мислещи хора с мнение. Е, повярвайте ми, моето дете си има мнение🙂 и държи да си го изказва … но не и в час, ако му е скучно.

И така се замислих за това, какво значи да не взимаш участие. И още се замислям. Всъщност понякога да си пасивен има своя много дълбок смисъл, дълбок за правилността на избора на самия човек.Ето аз, например, участвах в протестите, но вече не – и имам много ясни причини да бъда пасивна. Една от тях е, че не виждам подходящата алтернатива, нито решението, зад което съм готова да застана. Това е моята ясна позиция – осъзната също толкова добре, колкото тази на детето, да не вдига ръка в час.

Обаче онлайн и оффлайн бивам заливана от призиви и лозунги, на хората, които обвиняват пасивните в липса на активност, без да си зададат въпроса защо е така. Получавам обвинения от типа „заспал народ“, „овчи народ“. Да ме прощават всички подобни, но аз несе въприемам така.

Ето тук отново опираме до толерантността, до това да уважим нежеланието на някой да бъде въвлечен в нещо. Защото всеки си има своя истина и защото, макар и различна, тя заслужава уважение.

Отново днес, в една лекция се коментираше какви въпроси е добре да зададе учителя към себе си, когато вижда, че децата срещу него остават пасивни:

– задавам ли интересни въпроси?
– задавам ли въпросите си така, че да не плаша хората отсреща?
– оставям ли време за размисъл преди да получа отговор?

Правим ли го и в живота, когато искаме да увлечем някой в идеите си, когато искаме да мотивираме някого? Задаваме ли си правилните въпроси? Надявам се да започнем да го правим. Поне аз ще се опитам. Защото и тук опираме до толерантността. Онази същата толерантност, за която говорех в началото. Да помислим и за другия отсреща, да го възприемаме с неговата различност, която е не по-малко стойностна от нашата.

Аз не взимам участие, защото имам своите смислени и аргументирани причини!
Аз не взимам участие, защото понякога да си пасивен е по-добрия избор!
Аз не взимам участие, защото съм активна в неща, които са по-важни за мен и избирам да съм пасивна в това, което ми се натрапва?
АЗ не взимам участие, защото така🙂

А вие?

Posted on 13/02/2014, in Разни. Bookmark the permalink. 3 коментара.

  1. Устатница си ми тиии, Юлке… Само гледай с твоите приказки да не развалиш още повече успеха на Калинка!
    Правилно отбелязваш, че трябва да бъдем активни само по въпроси, които ни вълнуват. Нима настоящето и бъдещето на България не те вълнува? Именно в този смисъл се говори за овчедушието на българина.

    • Аааа, аз съм културна, жиля тактично🙂 Отделно от това веднага й разказах в подробности и детето ме подкрепи напълно.

  2. Да не ходиш на протести не значи, че не се вълнуваш от това какво става в България. Не значи и че подкрепяш това, което става. Обаче ми е много тъжно, когато хора, които имат сходно мнение за развитието на България и не са доволни от управлението, се съдят едни други за начина на недоволство.

    Има места по света, където и един човек прави протест и той е успешен. Ние някак все търсим количеството, сякаш като индивиди не струваме. А когато става дума за отборна работа, все сме индивидуалисти. Странен народ сме, Джулка.

    Иначе за Калина – ами много хора са така. Малко са тези, на които всичко в час им е интересно, особено, ако даскала не може да те накара да се развълнуваш от материята. Помня учителката ми по биология от началното училище – най-готиния препорадавател, който някога съм имала. Още помня неща, които съм учила при нея. Имаше уникални похвати да ни увлече и спечели.

Вашият коментар

